Operációs rendszer alapján autót választani?

Bármennyire is hihetetlennek tűnik és szemmel láthatóan még az autógyártók is csak most kezdenek ráébredni, de a közeljövőben a márkák közötti választás egyik fő szempontja az operációs rendszer lesz az új autó értékesítések során.

Android autóEgyre szélesebb ugyanis az a közeg, mely okostelefonnal a zsebében és tablettel a táskájában éli az életét. Ráadásul ki is használja az abban rejlő lehetőséget, így arról hallgat zenét, azon olvas, levelezik és természetesen azzal is navigál. Erről a megszokott és szeretett kényelemről nem szívesen mondanak le a közlekedés során sem. Nem véletlen a sok szélvédőre, műszerfalra aggatott telefon és tablet az autókban. Ez viszont csak kényszermegoldás.

Egyre több – természetesen főleg közép, vagy felső kategóriás – új autóban van jelen az érintőképernyő, mely ugyan a legfontosabb szolgáltatásokat nyújtja, de azokat sem a megszokott formában. A zenelejátszás során nem használhatóak a kedvenc alkalmazások, csak a hagyományos lejátszó funkcióival élhetünk. Navigáció is csak egy féle jár ezekhez a fejegységekhez, melyeknek ráadásul rendkívül körülményes a frissítése. A térkép frissessége pedig nem egy utolsó szempont, ha már használja az ember.

Az egyre erőteljesebben megmutatkozó igény azonban az, hogy minden telefonon és tableten megszokott alkalmazást el szeretnének éri az emberek az autójukban is. Ráadásul egyre inkább online módon. Ez lehet csupán egy időjárással kapcsolatos alkalmazás, vagy levelező program, de akár a már általunk is megírt Waze online navigációja.

Jelenleg a piacon elérhetőek ugyan kínai gyártók Android-os rendszerei, de ezek sokszor nem működnek együtt megfelelően az autó által gyári fejegységen tökéletesen működő funkcióival. Egy tolatókamera, egy keréknyomás visszajelző, de akár egy külső hőmérséklet kijelző által szolgáltatott adatokat meg kell tudni jeleníteni a kijelzőn. Sőt, még akár szabályozni is tudni kell azon keresztül, például a klímát. Mindez autótípusonként, de legalább márkánként eltérnek, így nem csoda, hogy az univerzálisnak szánt eszközök nem birkóznak meg minden feladattal. Használatuk jelenleg még némi kompromisszumot igényel.

Az autógyárak azonban kezdenek ráébredni, hogy versenyelőnyre tehetnek szert, ha a vásárlóiknak olyan fedélzeti rendszert biztosítanak, melyet ők igényelnek. Mindebben a két mobil operációs rendszerekben érdekelt óriás különösen érdekelt. A Google az Android rendszerével, az Apple pedig az iOS-el kíván az autókban is megjelenni.

Egyelőre még valószínűleg szűk, tán az új autó vásárlók 5-10%-át befolyásolná, hogy az adott márka milyen operációs rendszert használ, de az idő előrehaladtával ez az arány egyre nagyobb lesz. Aki Androidos telefont használ az ugyanezt az operációs rendszert szeretné látni autójában is, míg a sokszor már Apple hívó iOS felhasználók ragaszkodni fognak, hogy autójukban is azt használhassák.

Az autógyártók részéről kezdetben egészen biztos, hogy csak egy irány lesz. A Google például már számos autógyártóval megállapodott, így ezen gyártók autóiban csak a hagyományos és az Android rendszerek közül lehet majd választani.

Kérdés mit hoz a jövő? Lesznek Androidos és iOS-es autómárkák, vagy idővel a rendelésnél kiválasztható opció lesz, hogy mely operációs rendszerrel rendelik autójukat azok, akik megengedhetik maguknak az egyelőre igen borsos felárral szállított fedélzeti számítógépeket.

Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.